HAJAH Bibi Sabariah Bt. Hj. Abang Awet menggunakan nama samaran Beb Sabariah, lahir di Kampung Hulu Pusa Saribas, Bahagian Betong pada 7 November 1949. Beliau mendapat pendidikan rendah di Sekolah Melayu Pusa Saribas (Darjah 1-4) dan SRK Enche’ Buyong Kuching (Darjah 5-6) dan pendidikan menengah di Madrasah Melayu (dulu dikenali James Brooke Malay College) Tingkatan 1-3, kemudian keseluruhan pentadbiran sekolah tersebut berpindah ke SMK Green Road sehingga mendapat sijil Senior Cambridge tahun 1966.

Memperolehi Diploma Pendidikan Guru dalam jurusan Sains, Muzik dan Matematik dari Maktab Perguruan Rajang, Bintangor (1968-1969), dan Ekonomi Rumah Tangga dari Maktab Perguruan Temenggong Ibrahim, Johor Baharu (1987). Beliau pernah mengajar di SK Semarang, Saribas (sebagai Guru Sandaran tahun 1967), Sekolah Combined Beladin (first posting setelah tamat latihan perguruan)1970-1971, SMB St.Augustine Betong(1972-1973) dan SMK Tun Abang Haji Openg Kuching (1974-1986). Tahun 1988-1994 beliau bertugas di Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak, Simpang Tiga selaku Penyelia Sekolah, kemudian bertugas sebagai Penolong Kanan Hal-Ehwal Murid di SRB St. Teresa, Kuching dari 1995-2000. Pada tahun sama berpindah pula menjadi Penyelia Petang di SRK Semariang, Petra Jaya, Kuching 2000-2001 dan kemudian menjawat Penolong Kanan Kurikulum sehingga bersara pada tahun 2005. Sepanjang berkhidmat dengan Kementerian Pelajaran beliau juga memegang jawatan Penyelia Ekonomi Rumah Tangga Negeri Sarawak selama tujuh tahun.

Minat menulis sejak dari bangku sekolah lagi sehingga ke maktab perguruan dalam genre cerpen, puisi, esei, rencana dan kritikan namun karya beliau hanya mula disiarkan di akhbar tempatan seperti Utusan Sarawak dan akhbar perdana Berita Minggu, Mingguan Malaysia dan Utusan Melayu Mingguan (Jawi) dan Majalah Wanita dari tahun 1999 hingga sekarang. Kini ahli KEPEZI, (Kelab Penulis Zaharah Nawawi) dan Ahli Jawatankuasa PEKASA (Persatuan Karyawan Sarawak) sejak ditubuhkan tahun 2005, namun menjadi ahli biasa kebelakangan ini.

Pengiktirafan manis bagi beliau adalah apabila menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Pendidikan 1996, Anugerah Penghargaan Penulis Sarawak selama tiga kali tahun 2001 (puisi), 2008 (cerpen) dan 2009 (cerpen) dari Dewan Bahasa Dan Pustaka (DBP) Cawangan Sarawak dan Naib Johan Sayembara Menulis Cerpen sempena sambutan 50 tahun DBP. Selain itu menerima Pingat Pangkuan Negara dari Yang Di Pertuan Agung pada 27 Januari 2004 di Istana Negara Kuala Lumpur merupakan pengalaman paling manis serta Pingat Perkhidmatan Setia dari Kerajaan Negeri 2003.



Tuesday, June 10, 2008

Kupasan Novel Tirani oleh Saudara Saiee Driss

Acara : Wacana Ilmu sempena Pelancaran Buku Kepezi
Tarikh : 7 Jun 2008
Tempat : Dewan Seminar, Tingkat 2, Menara Dewan Bahasa & Pustaka

Novel Tirani karya Beb Sabariah saya kupas dengan tajuk "Menyingkap Rahsian Tirani dengan Kaca Mata Femenisme" adalah juga tentang dilema seorang wanita dalam industri, iaitu industri pelancongan di Sarawak, khususnya perusahaan penginapan chalet dan homestay.

Inti cerita ialah obsesi Waheeda mahu menjadi seorang cantik dan berhidung mancung kerana hidung asalnya pesek, dan obsesinya untuk mencapai kemajuan atas nama dirinya dalam bidang pelancongan sehingga mengabaikan batas-batas pergualan sebagai isteri (mengikut Zahid suaminya).

Untuk menjadi cantik Waheeda yang kebetulan hidungnya digigit monyet melakukan pembedahan rekonstruksi atau pembinaan semula wajahnya dengan memasang hidung palsu menjadikannya hidungnya mancung dan cantik. Dengan kejayaannya menjadi cantik datang jugalah kejayaannya dalam bidang perusahaannya apa lagi suaminya adalah anak seorang rakan niaganya, Datuk Yaser.

Kedua-dua kejayaan Waheeda yang pada perkiraan lojika manusiawi sudah boleh menghasilkan kejayaan besar sebenarnya tidak menjadi kerana apa yang diperlehinya itu yang merosakkan kehidupannya. Kecantikannya itu menyebabkan tugasnya bertambah berat dan harapan orang terhadapnya melambung tinggi sehingga tidak larat dia mengisinya.Kejayaannya berkahwin dengan seorang peguam sarjana dari Amerika yang kebetulan adalah anak Datuk Yaser juga gagal walaupun pada perkiraan biasa wajar berjaya dan membahagiakan.

Bagaimanapun Beb Sabariah, seorang Ahli Jawatankuasa Pesaka, ahli aktif KEPEZI dan seorang bekas peserta Kursus Asas penulisan GPPS pada tahun 1998, harus diberi sekalung bunga tanda kejayaan kerana dapat menghasilkan sebuah novel yang indah dan rapat dan jitu jalinan plot dan isinya.

Dalam novel itu cinta Waheeda terhadap suaminya begitu mendalam sehingga jatuh sakit jiwa setelah diceraikan oleh suaminya, dan tekadnya untuk berjaya dan berdikari dalam bidang pelancongan dengan menguruskan sebuah homestay di Matang juga begitu mendalam sehingga berlaku pertembungan amat tragis di antara kedua-duanya, apabila Zahid mencemburui dan syak wasangka terhadap tingkah laku isterinya.


Gambar : Bersama isteri Saiee Driss, Mary Hayati Lam

`


~ Sumber : Laman Blog Saiee Driss ~



No comments: